Goed voor jezelf zorgen routine

Goed voor jezelf zorgen routine

In dit artikel staat een heerlijke routine om jouw dag perfect door te komen door goed voor jezelf te zorgen. In dit artikel staan stappen beschreven wat je mee kunt nemen in jouw goed voor jezelf zorgen routine.

Goed voor jezelf zorgen routine

Wat betekent een routine eigenlijk?

Een reeks handelingen die, vaak zonder te hoeven nadenken, kan worden verricht door een verkregen vaardigheid (Lammy, 2018). Het kost geen moeite, je doet iets zonder dat je moet bedenken hoe, wat en wanneer je iets moet doen. Je doet het gewoon. Erg prettig dus ook om een goed voor jezelf zorgen routine toe te passen in je dagelijks leven.

Waarom is een ‘goed voor jezelf zorgen routine’ belangrijk?

Deze routine zorgt ervoor dat jij lekker in vel gaat zitten. Als jij jou goed voelt kun jij meer betekenen voor de mensen om je heen. Als jij lekker in je vel zit, heeft dit niet alleen voordeel voor jezelf maar ook voor de medemens. Daarnaast zal het ervoor zorgen dat jij positief in het leven zal staan.

Stappenplan voor een goed voor jezelf zorgen routine

Hieronder staan een aantal stappen wat ervoor zorgt dat voor een goede zelfzorg en beter in je vel gaat zitten.

Stap 1: Eet jouw welverdiende ontbijt
Ontbijten is belangrijk voor je lichaam. Waarom belangrijk? Ons lichaam heeft het ’s nachts zonder eten moeten doen. Om goed te functioneren en presteren hebben we na het opstaan weer voedsel nodig. Een ontbijt zorgt ervoor dat we ons goed kunnen concentreren op het werk of op school. Geen zin in een saaie boterham ’s ochtends? Een shake kan de uitkomst voor jou zijn!
Stap 2: Drink voldoende
In een goed voor jezelf zorgen routine behoort uiteraard voldoende drinken. En nee geen alcohol maar gewoon water. Volgens Steegs-Janssen (2020) is water, na zuurstof, één van de belangrijkste stoffen in ons lichaam en vervult dagelijks belangrijke rollen. Het dient als bouwstof, transportmiddel, oplosmiddel, het houdt ons lichaam op temperatuur en, heel belangrijk, het helpt je nieren met de afvoer van afvalstoffen tijdens het afvallen.
Stap 3: Beweeg jezelf vooruit
Goed voor jezelf zorgen betekent ook lekker in je vel zitten. Volgens Jolanda de Zeeuw (2019) is bewegen één van de goedkoopste en beste manier om een betere gezondheid te houden. Lichamelijke beweging is goed voor het hart, de bloedvaten en de longen en verkleint de kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker. De kleine details zullen al helpen zoals bijvoorbeeld de trap nemen in plaats van de lift of de fiets pakken in plaats van de auto.
Stap 4: Goede nachtrust
Slapen is toch verspilling van tijd? Nee absoluut niet. Het is zelfs gevaarlijk als je dit te weinig doet. Binnen een goed voor jezelf zorgen routine is een goede nachtrust onmisbaar. Wanneer je consequent minder slaapt dan de aanbevolen hoeveelheid uren, kan dat zelfs grote gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Volwassen mensen elke nacht gemiddeld 8 uur slaap nodig om optimaal te functioneren (UMC Utrecht, 2019). Slaap je te weinig, dan heeft dat impact op jouw organen. Conclusie, wat moet je doen om goed voor jezelf te zorgen? Genoeg slapen! Kom je niet in slaap, of slaap je heel licht? Maak dan gebruik van Valdispert, dit helpt voor extra ontspanning voor het slapen gaan.

Houdt deze pagina in de gaten voor meerdere goed voor jezelf zorgen routines. Heb jijzelf persoonlijke tips waardoor jij lekker in je vel zit? Laat ze dan weten in de reacties hieronder.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *